Historia

facebook

Bannery główne

DOGODNA LOKALIZACJA

blisko autostrady, centrum handlowego i lotniska

SMART CITY

Szkoły, sklepy, restauracje, tereny zielone

MIESZKANIA W PRZYSTĘPNEJ CENIE

15 000 mieszkań

URSUS REWITALIZACJA

powierzchnia zabudowy 740 000 m²

DOGODNA LOKALIZACJA

blisko autostrady, centrum handlowego i lotniska

SMART CITY

Szkoły, sklepy, restauracje, tereny zielone

MIESZKANIA W PRZYSTĘPNEJ CENIE

15 000 mieszkań

URSUS REWITALIZACJA

powierzchnia zabudowy 740 000 m²

DOGODNA LOKALIZACJA

blisko autostrady, centrum handlowego i lotniska

SMART CITY

Szkoły, sklepy, restauracje, tereny zielone

MIESZKANIA W PRZYSTĘPNEJ CENIE

15 000 mieszkań
URSUS LAND REGENERATION

URSUS REWITALIZACJA

powierzchnia zabudowy 740 000 m²

Historia

Historia dzielnicy rozpoczyna się w XIV wieku, kiedy to na terenie dzisiejszego Ursusa powstały wioski: Czechowice, Skorosze i Szamoty, a nieco później Gołąbki.

Istotną rolę w przyłączeniu wiosek do miasta odegrały zakłady „Ursus”, których powstanie nastąpiło w efekcie współpracy kilku przedsiębiorców. Postanowili oni dobrze ulokować posagi swoich siedmiu córek i w 1893 roku założyli Towarzystwo Udziałowe Specjalnej Armatury i Motorów. Tak powstało logo zakładów „P7P” oraz nazwa jednej z głównych ulic dzielnicy – ulica Posag 7 Panien .

Fabryka Towarzystwa początkowo mieściła się na ul. Siennej 15 w Warszawie. Firma produkowała wtedy armaturę dla kotłów parowych, cukierni, gorzelni wodociągów. W 1905 roku została znacznie rozbudowana i zmodernizowana. Rozpoczęto wówczas produkcję silników spalinowych Ursus, a w 1909 roku przeniesiono ją do nowych budynków przy ulicy Skierniewickiej na Woli. Mimo to, przed 1914 rokiem produkcja nadal odbywała się na Siennej, a fabryka znajdowała się tam, gdzie teraz wylewane jest lodowisko przed Pałacem Kultury i Nauki.

Pierwotne projekty rozwojowe przedsiębiorstwa zakładały produkcję silników spalinowych i traktorów rolniczych lecz trudności produkcyjno-finansowe i sytuacja polityczna spowodowały, że program produkcyjny rozszerzono o zamówienia dla wojska. Obok remontów samochodów, które prowadzone były w Centralnych Warsztatach Samochodowych, fabryka podjęła produkcję maszyn do wytłaczania łusek do naboi, podstaw do karabinów maszynowych oraz montaż pocisków.

Dopiero w 1923 roku powstały nowe hale fabryczne w Czechowicach pod Warszawą, czyli na terenie dzisiejszego Ursusa. Naczelną dyrekcję czechowickiego obiektu powierzono inż. Wiesławowi Januszewskiemu, zarządzanie Fabryką Samochodów inż. Tadeuszowi Hennelowi, a Fabryką Metalurgiczną inż. Kazimierzowi Gierdziejewskiemu. W tym okresie zakłady przestawiły się głównie na produkcję ciężarówek i autobusów.

W 1930 roku ZM „Ursus” Spółka Akcyjna została przejęta przez Bank Gospodarstwa Krajowego i na mocy umowy dzierżawnej została włączona jako główny zakład, do struktur Państwowych Zakładów Inżynierii, których produkcję w tym czasie ukierunkowano na potrzeby wojska.

O ważności zakładów „Ursus” dla gospodarki kraju może świadczyć wizyta prezydenta Ignacego Mościckiego ze szczegółowym przeglądem wszystkich wydziałów fabryki, która produkowała wówczas m.in. czołgi, ciągniki opancerzone kołowe i gąsienicowe, samochody pancerne, samochody „Ursus” i „Saurer” w wersji ciężarówek, wozów strażackich i pocztowych, a ponadto bardzo popularne motocykle „Sokół” oraz silniki lotnicze, stacjonarne i dla rolnictwa.

Sąsiedztwo przemysłu przekształciło Czechowice w osiedle przyfabryczne. Mimo iż kryzys lat trzydziestych wyhamował rozkwit miejscowości, wieś liczyła w 1939 roku około 7 tys. mieszkańców i na swoim terenie miała szkołę powszechną, posterunek policji i przystanek kolejowy.

W latach 1939-1945 Niemcy przejęli fabrykę i produkowali tam uzbrojenie. W trakcie wojny, w zakładach produkowano nielegalnie zapalniczki zwane "sabotażówkami", dochód z nich zasilał polskie podziemie.

W 1946r. władze państwowe podjęły decyzję o rozpoczęciu w czechowickich fabrykach produkcji ciągników rolniczych. Pierwszy ciągnik zjechał z taśmy montażowej w 1947 roku wprost na defiladę 1-Majową jako „dar robotnika i inżyniera na 1-go Maja dla brata chłopa”, jak głosił napis na transparencie.

Od 1947 roku miejscowość zaczęła się ponownie rozwijać dzięki rozpoczęciu produkcji tego ciągnika.

W 1948 roku powstało przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Zakłady Mechaniczne „Ursus”, którego konstruktorzy w kolejnych latach prowadzili prace rozwojowe nad całkowicie polskim ciągnikiem.

1 lipca 1952 roku Czechowice, Skorosze, Szamoty, Gołąbki i Grabkowo zostały połączone w jedno miasto Czechowice, które w 1954 roku zmieniło nazwę na Ursus.

Ursus szybko się rozwijał, przede wszystkim za sprawą fabryki. W latach 1968-1978 powstało w Ursusie największe osiedle mieszkaniowe Niedźwiadek składające się przeważnie z wysokich bloków. 1 sierpnia 1977 roku Ursus został przyłączony do Warszawy i stał się częścią dzielnicy Ochota.

W 1971 roku w wyniku decyzji rządowych wstrzymano produkcję i dalszy rozwój konstrukcji polskich ciągników „rodziny U”, a dla Ursusa wybrano drogę rozwoju opartą na licencji firmy „Massey Ferguson”. Budowa licencyjnej fabryki w Ursusie i uruchomienie nowej produkcji finansowane były z kredytu udzielonego przez międzynarodowe instytucje finansowe – „Klub Paryski” i „Klub Londyński”. Kredyt miał być spłacany sukcesywnie produkcją ciągników MF. Inwestycja została jednak przewymiarowana, w wyniku czego w następnych latach Ursus nie mogąc wywiązać się z umowy, zaczął popadać w długi.

25 czerwca 1976 roku w Zakładach Mechanicznych Ursus rozpoczęły się strajki w proteście przeciwko podwyżkom cen żywności. Na kilkanaście godzin zablokowane zostały linie kolejowe co doprowadziło do brutalnej pacyfikacji dokonanej przez milicję, których efektem były procesy i surowe wyroki dla organizatorów. W 1991 roku nastąpił podział Zrzeszenia, z którego powstały Zakłady Przemysłu Ciągnikowego „Ursus”. W latach 1988 – 2003 przeprowadzono głęboką restrukturyzację ZPC „Ursus” S.A., w wyniku której w 9 polskich miastach (w Warszawie, Żyrardowie, Gorzowie Wielkopolskim, Chełmnie, Nisku, Sulęcinie, Włocławku, Lublinie, Poznaniu) powstało wiele nowych podmiotów gospodarczych – produkcyjnych i usługowych, które podlegały kolejnym prywatyzacjom i restrukturyzacjom. Część z nich upadła nie mogąc odnaleźć swojego miejsca na rynku, a w 2001r. z głównej części holdingu powstały nowe podmioty gospodarcze: Fabryka Ciągników „Ursus” Sp. z o.o. i Lubuskie Zakłady Mechaniczne Sp. z o.o w Gorzowie Wielkopolskim, które w 2003 roku wspólnie z Przedsiębiorstwem Handlu Zagranicznego „Bumar” utworzyły nowe przedsiębiorstwo o nazwie „Ursus” Sp. z o.o.

Informacje o CPD S.A.

CPD S.A.

Aby uzyskać więcej informacji o firmie
CPD S.A. wybierz poniższy link

więcej…

Kontakt

  • adres:CPD S.A.,
    ul. Cybernetyki 7b,
                  02-677 Warszawa

  • telefon: +48 22 321 05 00

  • e-mail: info@celtic.pl

© Copyright 2014 by Lupus Creative. All Rights Reserved.